Screenshot 2021-02-18 at 13.58.04.png

Hoe training kan zorgen voor duurzaam (werk) geluk.

Bijgewerkt op: 10 dec. 2021

Alles is trainbaar, geluk dus ook.

Het mooie of zelfs geweldige van het leven is dat alles trainbaar is. Dus ook het verkrijgen van een gelukkig en zinvol leven. Het is trainbaar om vanuit een zware depressie intens gelukkig te worden, het is trainbaar om negatief denken om te zetten in positief denken, het is trainbaar om stress om te zetten in ontspanning, het is trainbaar om van een persoon die je niet kan uitstaan een persoon te maken waar je intens trots op bent.


"Het feit en vooral het besef dat alles trainbaar en dus mogelijk is kan je al net die rust en vooral hoop geven die je nodig hebt om te weten dat het goed komt"


Creëer daarom nu direct eerst een positieve associatie met trainen. Dan zal je gaan zien als de essentiële bezigheid die je op de langere termijn zal brengen waar je wil zijn. Want als je niet gaat trainen dan blijf je toch echt waar je bent. Helaas pindakaas.


In de kern gaat het dus om gewoonten trainen?

Dat klopt, het zit hem erin waar je op een dag mee bezig bent, en het trainen zorgt voor gewoonten die automatische gedragingen worden die je doet om je ergens aan te helpen herinneren. Je gaat jezelf dus nieuwe gewoonten en patronen eigen maken die jou helpen herinneren aan geluk, liefde, succes en rust. Als je nu hier op dit moment beseft dat dit hetgeen is wat je echt duurzaam gelukkig zal maken dan ben je er klaar voor.


Je hebt misschien al zo lang zitten wachten tot je problemen zijn opgelost, tot je eindelijk die topfunctie hebt, je het geld van de wereld hebt of je lichaam er zo uitziet als je wil. Je hebt misschien zoveel verschillende dingen half geprobeerd maar nooit echt afgemaakt, waardoor je eigenlijk nooit echt de ultieme potentie ervan hebt kunnen ervaren.


Het is nu klaar daar mee! Afgelopen! Het is tijd om je leven in eigen hand te nemen. Sorry dat ik wat streng ben, maar het is strengheid uit liefde. Het is de liefdevolle strengheid waarmee je ook je zelf soms (net als ik) uit je bed moet trekken. JIJ BENT DE REGISSEUR VAN JE LEVEN, maar dan ook echt. JIJ MAAKT HIER DE KEUZES. Jij bent degene die je liefde het hardste nodig heeft.


Jij bepaald wat je doet met de tijd die je gegeven is op deze aarde.

- Gandalf, lord of the rings

Neem nu de beslissing. Commit jezelf aan het leven dat je wil. Bepaal wat je wil veranderen en ga jezelf erin trainen. Vergeef jezelf dat je er nu pas mee begint. Je gaat beginnen dat is het belangrijkste wat er is!


Starten van de training

Als je hebt besloten te beginnen, dan is het tijd om te gaan trainen. Bepaal wat je wil trainen in deze blog richten we ons vooral op geluk, maar je kan eigenlijk alles kiezen. Zelf raad ik je wel aan iets te kiezen waar je gelukkig van wordt, zoals positief denken, visualiseren, schrijven, lezen of nieuwe vriendschappen maken.

Als je hebt besloten wat je wilt gaan trainen, neem dan elke dag of een paar keer week écht de tijd om ermee aan de slag te gaan. Kies een bepaald tijdstip op de dag wat goed past om te gaan trainen. Zelf raad ik vaak de ochtend aan, net na het wakker worden of na het nemen van je warme of koude douche.


Als je hebt besloten hoe laat je wilt gaan trainen. Neem dan de volgende essentiële stap:

kies 4 reminders om je te helpen herinneren aan je training!


De essentie is dat je er minimaal 4 kiest en implementeert!

Deze geweldig stap uit het boek van Ben Tiggelaar is voor mij dé manier om zeker te weten dat je aan je training begint. Het klinkt ook wel logisch toch? Hoe meer reminders je hebt, hoe meer kans er is dat je ook echt aan je nieuwe gedrag toekomt.


Voorbeelden van dit soort reminders zijn:

1: plak een post-it op je spiegel en/of op je computer scherm.

2. zet een alarm in je telefoon.

3. vraag je partner, vriend of ouder het samen met je te doen en remind elkaar.

4. download een habit tracker om je op weg te houden.


Ik raad je aan nu meteen tijd in te plannen om minimaal 4 van deze reminders te gaan installeren, het beste is natuurlijk om het meteen te doen, echter kost het uitvoeren van deze stap vaak wel even wat tijd, dus inplannen maar! Plan het dus in en ga ervaren hoe geweldig het is om jezelf te trainen op een gebied als geluk.


Zo alles staat klaar, trainen maar!

Als je gaat trainen is het natuurlijk belangrijk te weten wat je moet gaan trainen als de tijd eenmaal is aangebroken. Echter kan je dit ook op die momenten uitzoeken als je er tijd voor hebt vrij gemaakt. Als je bijvoorbeeld positief denken wilt trainen lees dan de tips uit mijn blog hierover of begin in een boek over dit onderwerp. De kern van training is dat je bezig bent met hetgeen wat je wilt bereiken, zeker als het om vaardigheden als positief denken of visualiseren gaat. Daarom staan we nu niet te lang stil bij de inhoud van je training, misschien mooi om in een latere blog dieper op in te gaan.


Als je merkt dat je het erg lastig vindt om aan de slag te gaan met trainen (of dus gewoon het veranderen van je gedrag) doen wij niets liever dan je daarmee (gratis) op weg helpen. We hebben namelijk een gratis online training ontwikkeld wat voor een groot deel verder gaat op deze onderwerpen, dus ik raad je zeker aan deze eens even goed te bekijken. Je kan deze training via onderstaande link vinden:

In 4 stappen naar duurzaam geluk


De kern van deze blog is dus dat alles trainbaar is

Alles is wat ons betreft trainbaar, eigenlijk komt dit op het zelfde neer als "alles wat je aandacht geeft groeit", als je maar af en toe met iets bezig bent wat je wil veranderen dan zal je merken dat je door training hier steeds dichterbij komt. Wij geloven en hebben zelf ervaren dat het met geluk hetzelfde werkt, daarom staat jezelf bezig houden met wat je gelukkig maakt voor ons gelijk aan trainen.


Start daarom vandaag met je training en gebruik de 4 reminders om zeker te weten dat je blijft trainen. Ga dingen anders doen dan je ze nu doet, en je krijgt wat anders dan je nu krijgt.

Simple as that!


Veel succes met het trainen van je leven!