Screenshot 2021-02-18 at 13.58.04.png

Stop met ongelukkig zijn in je werk. Train geluk en positiviteit en je werk zal volgen.

Bijgewerkt op: 28 apr. 2021

Het is bizar en raar om een titel als deze blog te lezen. Het klinkt zo ver weg en zo onrealistisch dat blijkbaar iets als geluk maakbaar of trainbaar zou kunnen zijn. Het roept misschien weerstand op of het lijkt geforceerd. Dit was voor mij in ieder geval ook zeker zo, totdat ik het aan de test heb onderworpen. In deze blog deel ik je de resultaten van mijn ervaringen en vertel ik meer over de maakbaarheid van geluk.


Geluk? Dat is niet maakbaar, zeker niet!

Dit is een hele normale gedachte. Zeker als je het zelf nog niet hebt toegepast of ervaren, dat is eigenlijk met alles zo. Probeer maar eens te gaan voetballen zonder ooit een bal te hebben getrapt... Het is vaak zo dat er wordt gedacht dat gelukkig zijn lastig is, of dat we vaak vinden dat er bepaalde dingen moeten gebeuren voordat we gelukkig kunnen en mogen zijn (eerst een baan vinden, eerst herstellen van een burn-out, eerst het huis opknappen, eerst 10 miljoen verdienen). Ik behoorde zoals boven beschreven ook tot deze groep. Ik was sceptisch, het voelde nep en geforceerd al die geluksprogramma's, ik kreeg er de kriebels van.

Maar geluk is dus maakbaar?

Er is echter een overweldigende hoeveelheid aan bewijs die laat zien dat geluk maakbaar is. Als je je er echt in gaat verdiepen is er het ene na het andere boek over geschreven, om alle TED talks over dit onderwerp niet te vergeten. Hieruit blijkt dat geluk trainbaar en dus ook maakbaar is.


Als het over geluk gaat, gaat het vaak eerst over ongelukkig zijn. Het is daarom belangrijk om daar eerst eens even héél kort bij stil te staan.

In het boek 'de logica van geluk' wordt een prachtig voorbeeld gegeven over wat ongelukkig zijn is. De auteur (Mo Gawdat) omschrijft het zo: "Het is niet de gebeurtenis die ons ongelukkig maakt maar de gedachte aan de gebeurtenis."

In andere woorden, als er zich een onprettige gebeurtenis voordoet kan dat pijnlijk zijn. Deze gebeurtenissen voelen vervelend maar zullen zich blijven voordoen. Echter...


Het is zo dat onze gedachten deze gebeurtenissen levend houden en dat deze er dus voor zorgen dat we ongelukkig zijn of blijven.


Het zit hem dus in onze SOORT gedachten dat we ongelukkig zijn. Wauw. Het enige wat we dus hoeven te doen is onze gedachten veranderen, klinkt te doen toch? We hoeven ons dus niet te focussen op het veranderen van onze externe wereld, op mensen, op werk, op onze bezittingen. Al die energie die je daar voor dit doel van geluk aan besteedt, is nu in te zetten om je denken te veranderen. Het is een ode aan het veranderen wat je kan veranderen binnen je eigen cirkel van invloed (om in Covey termen te spreken).


Dit feit biedt dus een geweldig aanknopingspunt voor het vinden van geluk. Terugkerende gedachten zijn ontstaan door herhaling en zo dus patronen geworden. Vaak zijn deze negatief gekleurd, dit doordat negativiteit een overlevingsmechanisme is. We hoeven niet meer te overleven, dus we kunnen onszelf herprogrammeren. Ik geloofde hier niks van, dat dit überhaupt mogelijk was. Geluk en positief denken trainbaar? Pff zo simpel is het niet! Omdat ik dit dacht, wilde ik het wel eens aan de test onderwerpen. Zelf ervaren of het echt zo werkt.


Mijn experiment

Ik heb 2 maanden voor dit schrijven besloten het experiment aan te gaan: het experiment of geluk maakbaar is. Het is geen bewust experiment geweest in de zin dat ik er voor koos om vanuit deze gedachte van "maakbaarheid" gelukkiger te worden. Ik wilde het effect van positief denken onder de loep nemen en toevallig werd ik daar ook erg gelukkig van. Het geluk wat volgde was dus eigenlijk meer een natuurlijk proces en je zou kunnen zeggen: niet zozeer een ongewenst bijverschijnsel!


Omdat ik er op gebrand was te testen of 'positief zijn' te trainen viel, begon ik te kijken of er in boeken over geluk en positieve psychologie gemene delers te vinden waren.


Zo wist ik zeker dat het niet om één of andere kwakzalverige theorie zou gaan en kon ik er vanuit gaan dat het werkte (het voelde trouwens nog wel steeds erg geforceerd, heel normaal als dat bij jou ook zo is!).

Wat ik als gemene delers uit deze boeken haalde was:

  • Het belang van positieve affirmaties

  • Een ochtend ritueel

  • Visualiseren

  • Lichamelijke beweging

  • Dankbaarheid

  • Lezen over geluk


Twee weken onderweg..

Ik was nu ongeveer 2 weken onderweg op mijn positieve reis en alleen al door er zoveel over te lezen begonnen er dingen te veranderen. Ik begon steeds meer mijn hart te voelen, de liefde voor het leven, ik begon me meer ontspannen te voelen en voelde mijn zelfvertrouwen toenemen. Dit smaakte naar meer..


Ik besloot de gemene delers toe te passen in mijn leven.

De weken daarop besloot ik mijn dag te beginnen met een ochtend ritueel. Dit ritueel bleek later een essentieel startpunt te zijn voor een gelukkige dag. Als ik het vergat of het niet deed, voelde ik me overdag minder gelukkig. Een aantal bovengenoemde gemene delers liet ik in dit ritueel terugkomen (affirmaties, visualisatie, lezen en beweging). Gedurende de weken die volgden, ging ik op zoek naar welke teksten en affirmaties echt bij mij binnenkwamen. Uiteindelijk resulteerde dat in een lijstje waar ik, alleen al door er aan te denken, een liefdevol en blij gevoel kreeg (en nog steeds krijg eigenlijk).


Ook hierdoor merkte ik dat ik me steeds beter en gelukkiger begon te voelen. Ik wilde kijken of ik geluk nog een consistenter onderdeel van mijn dag kon maken en besloot daarom ook aan de slag te gaan met dankbaarheid. Overdag sprak ik in mezelf steeds vaker uit waar ik dankbaar voor was en 's avonds begon ik ook in een schriftje bij te houden waar ik die dag dankbaar voor was. Zo kwam het einde van mijn twee maandelijkse experiment in zicht. De resultaten schemeren al deels door in bovenstaande tekst, toch wil ik je de rest niet onthouden.

Het resultaat?

Het werkt! Ik heb me nog nooit zo gelukkig gevoeld. Voor mij bestaat dit gevoel uit een enorme rust, een gevoel van warmte in mijn hart en een gevoel van zijn in het hier en nu. Door er 2 maanden elke dag minimaal een half uur mee bezig te zijn, heb ik een automatisch positief denkpatroon gecreëerd. Als vanzelf komen er nu meer positieve gedachten op dan voor het experiment, het is alsof er een keuze vrijheid is ontstaan, alsof ik kan kiezen welke gedachten ik wel serieus neem en welke niet, alsof ik kan kiezen voor geluk. Wauw! Zo heerlijk dat geluk maakbaar is, dat je het alleen maar hoeft te herhalen. Dat je er een gewoonte van kan maken.


Dit is écht niet alleen voor mij weggelegd, het is ook voor jou beschikbaar. Je hebt hier alleen een aantal vaardigheden voor nodig:

  • Doorzettingsvermogen

  • Discipline

  • Aandacht

  • Tijd

  • Training

Het is prachtig als je deze uitdaging zelf wilt aangaan. Het is te doen, mits je jezelf vaardig genoeg acht het vol te houden.


Bedenk dat vele mensen je zijn voorgegaan en dat hulp vragen een kracht is. Bedenk dat de reden dat ik op aarde ben, bestaat uit het mensen hierbij helpen. Jou dus ook!


Al in 1 uur kan je reuze stappen maken. Kijk daarom eens op mijn site vergrootpositiviteit.nl/aandacht en bepaal voor jezelf of er iets tussen staat wat jou dichter bij geluk zou kunnen brengen.


Wat heb jij er voor over om gelukkig te zijn? Het gaat om de stap zetten, om het net als ik aan een test te onderwerpen. Door de weerstand en geforceerdheid heen beuken. Positief leren denken kan, lees hierover ook meer in de blog over positieve affirmaties en hoe je dit kunt gebruiken om beter in contact te komen met waar jij voor leeft.

Doen, doen, doen!


Veel dank voor het lezen van deze blog, ik wens je oneindig veel geluk en liefde toe!